Pages

Monday, 8 October 2012

Makam Sultan Ali di Umbai Melaka

Tuesday, January 27, 2009 | | | |


Siapa dia Sultan Ali?

Pada tahun1819 Stamford Raffles menandatangi perjanjain dengan Sultan Hussin (Tengku Long). Dengan perjanjian ini Sultan Husin menyerahkan Pulau Singapura kepada Inggeris. Sebagai balasan Sultan Husin menerima pampasan sebanyak…
Sultan Husin ini akhirnya mangkat dan dikebumikan di perkarangan Masjid Tengkerah, Melaka pasa tahun 1835 Salah seorang anak Sultan Husin ini ialah Sultan Ali. Beliau berusia 11 tahun ketika bapanya meninggal dunia. Sultan Ali dan sebahagian besar ahli keluarganya tinggal di Istana Kampung Gelam, di Singapura. Walaupun demikian Sultan ali ini kerap pergi ke Melaka kerana ada rumah keluarganya di Melaka dan di Melaka beliau mempunyai ramai kawan.Sultan Ali mentadbir wilayah antara Sungai Kesang dengan Sungai Muar
Sejak kamangkatan bapanya beberapa krisis berlaku antaranya dengan Temenggong Johor yang didalangi oleh British. Akibat dari ini satu perjanjian dibuat dimana SultanAli hilang kuasanya kecuali beliau hanya diberi kuasa antara Sungai Kesang dengan Sungai Muar, berkeluasan lebih kurang 260 batu persegi. Kawasan ini dikatan satu kawan yang tidak banyak hasil sedangkan kawasan lain banyak hasil terpulan kepada Temenggung.
Walaupun ada istana di Kampung Gelam beliau kerap berulang alik dari Istana Kampung Gelam. Singapura ke Melaka melalui laut. Perahu yang digunakan sering singgah di mana-mana pantai untuk mengambil air atau membersihkan diri.

Sultan Ali berkahwin dengan gadis Umbai, Melaka

Pada satu hari beliau telah masuk ke sebuah sungai di Umbai iaitu sungai Solok Minyak atau Kampung Pasal. Beliau berhenti untuk mengambil air minum. Kebetulan pada waktu itu terdapat gadis-gadis kampung juga sedang mengambil air. Beliau terlihat ada seorang gadis desa yang amat jelita. Beliau bagitu tertarik dengan gadis tersebut.
Gadis tersebut ialah Sembok Binti Mokmin, anak seorang nelayan di kampung Umbai. Sultan Ali akhirnya telah masuk meminang dan berkawin dengan Sembok Binti Mokmin. Sejak itu beliau selalu tinggal di rumah bapa mertuanya di Kampung Umbai.
Sebagai seorang pemerintah antara Sungai Kesang dan Muar beliau sering melawat kawasan tersebut, Sejak penjanjian 1885 beliau telah berpindah ke Umbai. Beliau mengtadbir kawasan jajahannya dari Umbai.

Sultan Ali membina Istana di Umbai

Beliau akhirnya bercita-cita untuk membina sebuah istana di Umbai. Banyak bahan-bahan binaan telah dibeli. Malangnya beliau meninggal dunia sebelaun cita-citanya mendirikan sebuah istana terkabul.
Oleh itu segala bahan binaan telah diwakafkan untuk binaan masjid Kampung Umbai.

Peristiwa Kemangkatan Sultan Ali di Umbai .

(20 Jun 1877)

SultanAli mangkat di Umbai pada 20 Jun 1877. Kemangkatan beliau telah menimbulkan banyak masalah. Mengikut adat istiadat Melayu puteranya, sebagai pengganti sultan mestilah hadir ketika perkebumian. Malangnya puteranya Tengku Alam tidak mahu hadir sebelum Inggeris melantik beliau sebagai “Sultan” menggantikan bapanya. British sengaja tidak mahu melantik Tengku Alam sebagai pengganti sultan. Oleh itu Tengku Alam yang berada di Istana Kampung Gelam enggan pergi ke majlis pengkebumian bapanya Sultan Ali di Umbai Melaka.
Mayat Sultan Ali terbujur di rumah selama lebih kurang 2 minggu. Mengikut catatan sejarah kerandanya terpaksa ditambah tanah dan menjadi bagitu berat. Beliau akhirnya dipujuk oleh Mahajara Abu Bakar, Johor supaya hadir le Majlis pemakaman itu. Dengan menaiki kapal Maharaja Abu Bakar beliau akhirnya datang tetapi melihat dari jauh sahaja. Beliau bagitu keciwa tidak dilantik sebagai sultan menggantikan bapanya dan akhirnya kawasan jajahan bapanya antara Sungai Kesang dan Sungai Muar pun hilang.
Beliau dimakamkan di sebuah kawasan yang beliau sendiri mengwakafkan dan kawasan itu digunakan oleh keluarga isteri beliau. Namun demikian penduduk tempatan dibenarkan dikebumikan dikawasan tersebut tetapi perlu dikenakan bayaran dan bayaran itu untuk dikhairatkan ke masjid Umbai.

Putera-Putera Sultan Ali dengan Puan Sembok

Berbalik kepada perkahwinan Sultan Ali dengan Puan Sembok Binti Mokmin, beliau dikurniakan dengan 6 orang anak. 3 lelaki dan orang perempuan. Mereka terdiri dari Tengku Chik, Tengku Putih, Tengku Putera, Tengku Ipah, Tengku Zainab dan Tengku Mariam.
Apabila Sultan Ali mangkat Cik Sembok serta anak-anaknya pindah dan tinggal di Istana Kampung Gelam hingga kini.
Dengan mangkat Sultan Ali hilanglah semua kuasa Sultan Hussin yang dengan sengaja direka oleh Inggeris untuk mendapatkan Singapura. Keluarga dan waris-warisnya hilang segala-galanya kecuali sebuah istana usang di Kapung Gelam Singapura. Kini waris Sultan Ali menyara hidup seperti orang biasa.
Sultan Husin meninggal di Melaka dan dibebumikan di Tengkera dan anaknya Sultan Ali meninggal di Umbai juga di Melaka dan dikebumikan di Umbai.
Moga-moha Allah cucuri rahmat ke atas roh-roh mereka.

Rumah Tradisional Demang Abd Ghani Merlimau


Rumah Tradisional Melaka

Tuesday, January 27, 2009 | | | |
Rumah Demang Abdul Ghani – MERLIMAU



Usia rumah ini lebih 100 tahun. Ia dibina pada tahun 1894 dan kemudian diubahsiau pada tahun 1915 seperti yang ada sekarang.

Lokasi: Rumah ini terletah di Kampung Merlimau,kira-kira 22 km dari Bandar Melaka mengarah ke Muar. Mereka yang sampai ke Pekan Merlimau akan mengambil masa kira-kira 10minit berjalan kaki ke rumah ini. Terlrtak ditepi jalan raya dan kereta boleh sampai hingg ke tangga.

Pemilik: Rumah ini ialah dibina oleh Demang Abd Ghani. Beliau adalah seorang Demang atau pembesar yang dilantik oleh British bagi mentadbirkan kawasan Merlimau.
Semasa menjadi Demang beliau telah mebina rumah ini dan akhirnya diwasi oleh anahnya Demang Abd Ghani ,Penghulu Mad Natar dan akhirnya anak-anaknya.

Siapa Demang Abd Ghani: Beliau adalah deorang pembesar di kawasan ini. Dilantik oleh Residen Commissioner Melaka untuk menguruskan kawasan pentabirannya.
Beliau telah menjadikan rumah ini sebagai pejabat pentadbiran bagi membantu Pentadbir di daerah Jasin. Merlimau terletak di daerah Jasin. Tugas utama beliau ialah
mengutip cukai khasnya dalam bentuk hasil seperti padi, kelapa dan buah-buahan.
menyelaisakan masalan awam dan jenayah yang ringan (perkelahian di kampung, melarikan anak gadis orang,mencuri, bergaduh, dll)
Menyelaraskan urusan pertanian khasnya bersawah padi, kerja gotong royong dll)
Di rumah inilah kes-kes di ats dibicara dan di selesaikan.

Seni Bina:Rumah ini berasaskan Bentuk rumah Melayu, Rumah limas Johor-Riau/Cina dan Barat. Sebahagian besar dibina dengan menggunkan kayu dan batu (simen). Tukangnya terdiri dari Tukang-Tukang Melayu dan Tukang Cina.
Tukang Melayu menguruskan sebagaian besar rumah yang berkaitan dengan kayu dan tukang Cina menguruskan bahagian ada kaitan dengan simen menyimin. Khanya berkaitan dengan Tangga pelantar dan dapur.

Dari segi seni binanya kita dapat linya dengan jelas seni bina Melayu, Cina dan Barat.
Rumah utama Sni Bina Melayu dengan gabungan senibina Melayu Melaka dan Gabungan senibina “Limas” iaitu Melayu Johor-Riau-Lingga. Rumah Besar dan Rumah dapurnya ada dari senibina Melayu Melaka dan anjungnya adalah dari Senibina Johor-Riau-Lingga.

Bahagian utama yang menggunakan kayu TIDAK menggunkan sebatang paku pun.


Struktur: Rumah ini terdiri dari Anjung, serambi, rumah besar , pelanatar, rumah dapur dan dapur masak.

Fungsi: Setiap bahagian ada fungsinya:
Anjung: Digunakan untuk Pentadbiran, Pembicaran,
Penyelesaian masalah.
Rumah Ibu/Besar/Ibu: Ada 3 bahagian:Bilik tidur,
ruang dewan dan loteng.
a. Bilik Tidur adalah tempat tidur Demang atau
digunakan sebagai Bilik Tidur Pengantih apabila
berlaku majlis perkahwinan
Bilik /Ruang Tengah Rumah: Sebagai dewan bagi seuatu majlis keramaian atau perkahwinan. Di sini terdapat sebuah pelamin Kekal untuk pengatin bagi keluarga Demang.
Loteng: Untuk kegunaan anak dara dan bilik menyipan harta/khazanah Demang. Naik melalui tangga khas.

Pelantar: Untuk tujuan menjemur padi, kueh, ikan dll serta digunakan untuk tujuan hidangan dalam-majlis tertentu.
Di kawasan ini terdapat sebuah Perigi Batu dan airnya digunakan untuk tujuan minuman dan kegunaan harian.

Rumah dapur: Untuk kegunaan keluarga khasnya kaum ibu digunakan untuk bersaji, berbincang, berhibur dan pada malanya untuk tidur.

Dapur: Tujun untuk menyedaikan makanan. Jika dilihat dapurnya sangat besar. Ini adalah kerana kerap diadakan majlis makan keran setia pelawat yang hadir perlu makan di sini sebab tidak ada warung atau kedai makan seperti hari ini.

Ukiran: Terdapat bagitu banyak ukiran yang bermotifkan flora dan Fauna. Terdapau unsure-unsur “Itik pulang petang” , bunga tulip dan bunga teratai ,paku-pakis dll yang menambahkan keindahan rumah tersebut. Seluruh anjung,tiang-tiang di bahagian serambi dan anjung,Tiang Seri semuanya berukir dan bermotif tertentu.

Warna: Warna pilihan adalah warna yang menarik yang masih kekal bagitu lama. Warna “tiles” yang menjadi pilihan adalah warna-warna yang memberikan keceriaan dan menambahkan nilai estatika kepada rumah dan penghuninya.

Tangga Batu Kebangaan: Tangga Batu yang berukirdan lengkap dengan hiasan “mam-mar”/Tiles pilihan adalah merupakan tangga batu yang tercantik hingga kini. Inilah tangga yang menjdi kebangaan orang-orang Melaka. Tangga yang menggembang dari bawah ke atas seolah-olah mengucapkan “Selamat Datang” kepada seseiapa sahaja. Tangga yang terbuka seolah-olah tersenyum mengucap salam kepada semua.

Kolah air Untuk Wuduk dan Basuk Kaki: Di gadapan tangga terdapat 2 buah kolah air yang digunkanuntukberwuduk dan juga untuk mencuci kaki sebuelum naik ke rumah. Maklumlah orang dahulu berkaki ayam sahaja ke mana-mana.

Kerusi Dianjung Untuk pegawai Inggeris: Di anjung terdapat banyak bangku panjang berbentuk kerusi di sekelilihnya. Ini bagi membolehkan pegawai-pegawai Inggeris yang memakai seluar/uniform dan tidak biasa duduk bersila boleh berehat dan berbincang.

Seni Budaya yang unik: Rumah Merlimau, Milik Demang Abdul Ghani ini bagitu unik . Ia telah meninggalkan satu warisan yang tidak ada nilainya. Oleh itu setiap warganegara Nalaysia hari ini harus melihat dan menikmati satu peninggalan sejarah yang amat berharga ini.


Catatan Ringkas oleh
HJ BAHARAM AZIT
MERLIMAU MELAKA.

(Untuk keterangan lanjut sila hubungi saya. Kajian mengenai Rumah ini telah memenangi Hadiah Pertama dalam ertandingan essei Sejarah anjuran Persatuan Sejarah Malaysia)

Makam Tun Teja di Merlimau, Melaka


Makam Tun Teja

Monday, January 26, 2009 | | | |
Nisan Tun Teja yang terdapat di Merlimau
Siapa dia TunTeja:
Nama penuhnya ialah Tun Teja Ratna Benggala , anak Bendahara Pahang dalam akhir abad ke 15. Beliau adalah seorang gadis yang bersopan santun. Murni tingkah lakunya, berbudi bahasa orangnya dan sangat jelita wajahnya. Perwaatakan kewanitaannya amat menarik hati yang di Pertuan Negeri Pahang. Beliau akhirnya dipinang oleh Yang Di Pertuan.
Pandangan seorang pelukis wajah jelita Tun Teja
Kejelitaan dan pekerti mulia Tun Teja sampai kepengetahun Sultan Mahmud Melaka. Sultan Mahmud ingin memperisterikan Tun Teja. Mengikut Sejarah Melayu Tun Teja telah berjaya dibawa keMelaka oleh Hang Nadim. Manakala Hikayat Hang Tuan, Hang Tuah yang mebawa TunTeja ke Melaka. Tidak kira siapa yang kembawanya akhirnya Tun Teja telah berjaya dibawa ke Melaka. Akhinya Tun Teja berkahwin dengan Sultan Mahmud Melaka dan tinggal bersama-samanya di Istana Melaka.

Tun Teja Berpindah ke Istana Kayu Ara

Pada tahun 1511 Portugis menyerang Melaka. Oleh kerana serangan bertambah hebat, pembesar-pembesar telah menasihatkan Sultan Mahmud berpindah ke Istana hinggapnya iaitu istana Kayu Ara yang terletak di Lembah Bertam (Bertam Hulu). Padawaktu itu Sultan Mahmud thelah menyerahkan kerajaannya kepada anaknya Sultan Ahmad.
Ketika di Istana Kayu Ara, Tun Teja telah gering. Waktu itu serangan Portugis bertambah hebat dan berita Portugis hendak menyerang Bertam melalui sungai Melaka talah sampai kepada sultan. Sultan telah diminta mengundurkan diri ke Bentayan (Muar).

Tun Teja Gering

Pada waktu iru Tun Teja sangat gering, Sultan Mahmud telah memerintahkan orang-orangnya menyediakan tandu untuk menandu Tun Teja ke Bentayan. Dari Bertam sultan Mahmud dan pengikut-pengikutnya telah bergerak ke Batu Hampar. Bersama-sama Sultan Mahmud ialah Seri Nara Diraja Tun Hamzah (Penasihat Raja) dan Sang Sura (Ketua Angkatan Perang). Selain dari itu ialah isteri-isteri, kaum kerabat diraja, pebesar-pembesar lain dan pengikut setianya. Dari Batu hampar mereka dipercayai, berundur memalui Bukit Katil, Duyung, Teluk Mas, serkam, Umbai dan ke Merlimau. Sepanjang jalan merentas hutan dan denai mereka sampai di satu kawasan tidak jauh dari pantai.
Kemangkatan Tun Teja.
Mengikut sumber sejarah
“Setelah beberpa hari berjalan menuju ke Muar, pada
pada satu tempat yang tidak jauh dari tepi pantai, lalu
dengan perintah Sultan Mahmud, angkatan itu berhenti di
situ. Baginda menyuruh membuat tempat perhentian. Kata
baginda kepada Sang Sura dan Seri Nara Diraja, berjaga-
jagalah kita di sini sehari dua, beta rasa dinda beta Tun
Teja harus telah sampai saatnya.”
Kawasan yang di maksudkan itu ialah kawasan Pengkalan Samak, Merlimau yang sekarang. Di kawasan inilah angkatan Sultan Mahmud singgah sebelum meneruskan perjalanannya ke Muar. Kawasan ini terletak berhanlir dengan laut. Dahulu kira-kira 20-30 meter sudah sampai ke tepi pantai. Kini pantai sudah jauh ke laut, kira-kira 100 meter dari Pengkalan Samak. Kampung ini disebut sebagai Kampung MENTEJA.
Tun Teja direhatkan di atas sebuah hamparan khas. Sumber sejarah melaporkan”
“Setelah Tun Teja dipindahkan di atas hamparan dengan dikelilingi oleh isteri-isteri baginda yang lain, Sultan Mahmud duduk hampir dengan Tun Teja.tiba-tiba Tun Teja yang telah beberapa hari tidak berkata-kata memandang baginda dan dan dengan suara perlahan-lahan cuba hendak menyamaikan permintaan kepada baginda tetapi sia-sia kerana suaranya tidak kedengaran lagi……….. kemudian gerak bibirnya berhenti. Masa itu Sultan Mahmud pun tahulah isterinya telah meninggal dunia ..”
Sultan Mahmud merahap isteri kesayangannya sambil menangis terisak-isak. Berita kemangkatan Tun Teja diterima oleh seluruh angkatan Sultan dengan penuh kedukacitaan.
Setelah itu Sultan Mahmud berbincang dengan Seri Nara Diraja, Sang Sura dan ahli kelurganya bagaimana hendak membawa jenazah Tun Teja ke Muar, sedangkan perjalanan sangat jauh dan makan masa beberapa hari.
Tun Teja Di Makamkan di MERLIMAU.
Setelah berbincang mereka bersetuju yang Tuan Teja hendaklah dimakamkan ditempat itu juga (Pengkalan Samak, Merlimau) dengan alasan Muar masih jauh, perjalanan makan masa 4 atau 5 hari, tidak ada kemudahan menyelamatkan jenazah yang mungkin menjadi terlalu uzur dan tidak menyiksa mayat. Semua bersetuju dimakamkan di kawasan itu.
Kawasan yang dipilih oleh Sultan Mahmud terletak di sebuah kawasan yang tinggi sedikit di sekitar kawan itu. ( Kawasan ini sebenarnya kawasan tanah tinggi tetapi apabila diigunakan oleh penduduk tempatan sebagai aktiviti pertanian kawasan ini telah runtuh akibat dari dijadikan tempat rehat, Menambat kerbau, menjemur padi, menangin padi, membaja padi, membut pondok, menyimpan benih dan sebagainya)

Jenazah Tun Teja selamat dikebumikan dalam keadaan yang serba sederhana. Sultan Mahmud dan angkatannya tinggal di Merlimau selama tiga hari selepas kemangkatan Tun Teja. Pada pagi hari yang keempat Sultan Mahmud mengziarahi makam Tun Teja dan selepas berdoa baginda dan angkatannya berangkat ke Muar.
Bersemadilah Jenazah Tun Teja di Solok Menteja, Pengklalan Samak, Merlimau Melaka.
Makam Tun Teja yang telah dipulihara oleh pihak muzium
Moga-moga Allah cucuri rahmat ke atas rohnya.

Kesatuan Melayu Muda Melaka dengan Jepun

Saturday, January 31, 2009 | | | |
Pada tahun 1942 Jeneral Ken Thurumi, Gabnor Jepun di Melaka, telah membenarkan Kesatuan Melayu Muda Melaka menggunakan Bangunan “Malacca Club” ini sebagai ibu pejabatnya
Kesatuan Melayu Muda Melaka di Zaman Jepun


Setelah Jepun menguasai Tanah Melayu, pemimpin-pemimpin Kesatuan Melayu Muda Melaka telah mulai menghidupkan kembali kesatuan yang diharamkan oleh Kerajaan British itu. Mereka telah dipanggil oleh Jeneral Thurumi, Gabnor Jepun bagi negeri Melaka, bagi membincangkan kedudukan KMMM itu. Pihak Jepun bukan sahaja telah membenarkan KMMM bergerak bebas malah telah menyediakan segala kemudahan yang ada untuk KMMM menjalankan aktivitinya. Ini adalah kerana KMMM banyak membantu Jepun memasuki Tanah Melayu dan Singapura.
Pihak Jepun telah membenarkan KMMM menggunakan bangunana ‘MALACCA CLUB’
Sebagai ibupejabat kesatuan itu. Bangunana yang indah tesergam gagah di patai Banda Hilir itu amat besar faedah dan ertinya kepada KMMM.
Dari Malacca Club itulah aktiviti-aktiviti KMMM digerak dan dipergiatkan lagi. Pemimpin-pemimpin KMMM banyak memberi kerjasama kepada Jepun dan berganding bahu hingga KMMM dapat sambutan yang luar biasa dari orang-orang Melayu Melaka. Jika dahulu orang-orang Melayu, khasnya golongan-golongan tua bagitu benci dan jijik pada KMMM tetapi pada waktu itu mereka menganggap KMMM sebagai satu pertubuhan yang perlu dianggotai. Dengan menjadi ahli KMMM mereka seolah-olah mendapat ‘passport’ tertentu dari pembesar-pembesar Jepun. Dengan menggunakan ‘passport’ itu mereka dapat mengelakkan diri dan keluarga mereka dari kekejaman Kempetei Jepun yang terkenal dengan keganasan mereka itu.
Pegawai-pegawai KMMM telah dapat bergaul bebas dengan pembesar-pembesar Jepun. Ahli-ahli KMMM dianggap sahabat oleh Jepun. Dengan itu didapati permohonan menjadi ahli KMMM telah datang mencurah-curah hinggakan pada satu ketika KMMM telah kehabisan buku resit. Oleh keranan terlalu ramai orang-orang Melayu Melaka melibatkan diri dengan KMMM itu maka terpaksa diadakan cawangan-cawanganya di Merlimau, Jasin, Alor Gajah dan Masjid Tanah.
Apabila KMMM bertambah popular berlaku pergelutan merebut kuasa antara golongan-golongan baru dengan pemimpin-pemimpin lama. Ada juga cawangan-cawangan yang tidak menjalankan aktiviti mereka mengikut prosedur yang ditetapkan. Berlaku peristiwa tuduh menuduh dan buruk memburukkan pemimpin. Peristiwa-peristiwa ini menyebabkan ramai pemimpin-pemimpin veteran menarik diri dari kesatuan itu. Sebab itulah KMMM telah disusun semula dengan pegawai-pegawai baru mengetuai kesatuan itu. Mereka terdiri dari
Abd Hamid Hj Abdul Yang Di Pertua
Sabar Daud Setiausaha
Haji Yusof Hj Sulong Bendahari
Md Yusof Harun Jawatankuasa
Md Amin Abd Hamid Jawatankuasa
Jaamat Omar Jawtankuasa
Tawi Abd Hamid Jawatankuasa
Malangnya pegawai-pegawai yang baharu dilantik ini tidak dapat berkhidmat lama sebab pemeritah Jepun telah mengambil tindakan bagi mengharamkan Kesatuan Melayu Muda Melaka. KMMM dikatankan ada membuat perhubugan dengan Malayan Anti Japanese Army (MPAJA) yang dipengaruhi oleh Parti Komunis Malaya.
Namun demikian dalam period transisi ini KMMM telah bagitu popular sekali di kalangan orang-orang Melayu. Dari segi spiritualnya di dapati orang-orang Melayu Melaka telah dapat disatukan di bawah bendera KMMM. Kalau Kesatuan Melayu Melaka dapat mempengaruhi golongan-golongan elit Melayu lama, KMMM pula telah dapat menyatukan semua golongan orang-orang Melayu Melaka. yang mempunyai kesedaran kebangsaan dari setiap pelusuk Negeri Melaka.
Dalam pemerintahan Jepun KMMM hanya dapat berkhidmat selama 3 bulan sahaja (15.2.1942 hingga Mei, 1942). Dalam masa yang bagitu singkat KMMM telah berjaya menyatukan orang-orang Melayu Melaka, Ini boleh dianggap satu kejayaan KMMM yang cemerlang. Penyatuan inilah dijadikan asas orang-orang Melayu Melaka meneruskan perjuangan politik mereka selepas Perang Dunia II . Ini juga secara tidak langsung telah memberi kesedaran pada orang-orang Melayu Melaka bahawa politik itu mesti diperjuangankan melalui sesuatu organisasi melalui perpaduan dan penyatuan. Sikap seperti sebelum perang melalui penulisan dan melahirkan perasaan dalam akhbar sudah tidak berapa efektif lagi.
Zaman Jepun ini sama ada disedari atau tidak, sedikit sebanyak telah melahirkan kesedaran kepada orang-orang Melaka khasnya. Orang-orang Jepun telah memberi pelajaran kepada orang-orang Melayu terutama tentang nilai diri dan bangsanya sendiri. Orang Melayu dari segenap lapisan masyarakat dan dari berbagai-bagai latarbelakang pendidikan telah mula bersatu dan memahami pengertian perpaduan. Jepun telah memberikan sumbangan yang banyak ke arah ini. Kesedaran ini merupakan asas dalam penubuhan UMNO kemudiannya.
3.4 KMMM diharamkan oleh Pemerintah Jepun
Malangnya pegawai-pegawai yang baharu dilantik ini tidak dapat berkhidmat lama sebab pemerintah Jepun telah mengambil tindakan bagi mengharamkan Kesatuan Melayu Muda Melaka kerana didapati ada membuat perhubungan dengan Malaya People Anti Japanese Army yang dipengaruhi oleh Parti Komunis Malaya..
Walaupun dalam period transisi ini KMMM telah bagitu popular sekali di kalangan orang-orang Melayu tetapi segi spiritualnya didapati orang-orang Melayu Melaka telah dapat disatukan di bawah bendera KMMM. Kalau Kesatuan Melayu Melaka dapat mempengaruhi golongan-golongan lama, KMMM pula telah dapat menyatukan semua golongan orang-orang Melayu Melaka yang mempunyai kesedaran kebangsaan, dari setiap pelusuk negeri Melaka.
Dalam zaman pemerintahan Jepun, KMMM hanya dapat berkhidmat selama tiga bulan sahaja (15.2.1942 hingga Mei, 1942). Dalam masa yang bagitu singkat KMMM telah berjaya menyatukan orang-orang Melayu Melaka. Ini boleh dianggap satu kejayaan KMMM yang cemerlang. Penyatuan inilah dijadikan asas oleh orang-orang Melayu Melaka meneruskan perjuangan politik mereka selepas Perang Dunia II. Ini juga secara tidak langsung telah memberi kesedaran pada orang-orang Melayu Melaka bahawa politik itu mesti diperjuangkan melalui sesuatu organisasi, melalui perpaduan dan penyatuan. Sikap seperti sebelum perang melalui penulisan dan melaung-melaung dalam akhbar sudah tidak berapa efektif lagi.
Ini menunjukkan zaman Jepun ini, sama ada disedari atau tidak , sedikit sebanyak telah melahirkan kesedaran kebangsaan kepada orang-orang Melayu Melaka khasnya. Orang-orang Jepun telah memberi pelajaran kepada orang-orang Melayu terutama tentang nilai diri dan bangsanya sendiri. Orang Melayu dari segenap lapisan masyarakat dan dari berbagai-bagai latarbelakang pendidikan telah mula bersatu dan memahami pengertian perpaduan. Jepun telah memberikan sumbagan yang banyak ke arah ini. Kesedaran ini merupakan asas dalam penubuhan UMNO kemudiannya.

Politik Awal Melayu Melaka _Kesatuan Melayu Melaka 2

Tuesday, January 27, 2009 | | | |
Kesatuan Melayu Melaka(Post Kedua)
2.3 Penubuhan Kesatuan Melayu Melaka
Di Melaka tidak ada satu pun persatuan yang boleh membangunakan orang-orang Melayu yang sentiasa tertindas itu. Memandangkan perkara-perkara inilah pemimpin KMS telah berhubung dengan beberapa pemimpin masyarakat Melayu Melaka . Di anatara orang-orang yang berpengaruh dalam masyarakat Melayu Melaka ialah, Tuan Hj Muhammad Bin Hj Abd.Rahman JP, CH. , seorang pedagang dan hartawan yang terkenal di Melaka, Demang Hj Abd Ghani Hj Abd Rahman, seorang demang yang berpengaruh di Bandar Melaka. Beliau berkuasa bagi kawasan Bukit China, Pengkalan Rama dan Bacang, Abdul Jalil Othman, seorang nazir yang berpengaruh di Melaka, dan Othman Kering . Datuk Naning. Beliau adalah seorang tokoh terkenal dan sangat berpengaruh di Melaka. Mereka juga sentiasa mengikuti perkembangan yang berlaku di Singapura. Mereka melihat sendiri kejayaan orang-orang Melayu Singapura dalam tuntutan mereka termasuk mendapatkan tanah khas untuk orang-orang Melayu di Geylang. Nasib orang-orang Melayu terbela dan tidak merempat di Singapura. Ramai orang-orang dari semenanjung yang berhijrah ke Singapura untuk membaiki taraf sosial mereka. Satu contoh yang nyata ialah Sudin Abdul Rahman berhijrah ke Singapura semasa mudanya dan berjaya menjadi Inspektor Polis di sana.

Mereka adalah orang-orang Melayu di Melaka yang menyahut seruan pemimpin-pemimpin KMS. Pertemua kedua-dua pihak sering berlaku. Jika di Melaka diadakan di rumah Tuan Hj Muhammad sendiri. Kadang-kadang orang Melaka ke Singapura. Tuan Hj Mokhti Abdul Hamid pernah mengikut Tuan Hj Muhammad Abd Rahman ke Singapura pada awal tahun 1937.
Pertemuan ini telah menjadi kenyataan. Satu Majlis penubuhan Kesatuan Melayu Melaka diatur. Majlis tersebut diadakan pada hari Ahad, 26 September, 1937 , jam 4.30 petang di rumah Kesatuan Guru-Guru Melayu Melaka , Bukit Cina Melaka.
Dalam sejarah perkembangan politik Melayu melaka, ini adalah merupakan satu organisasi politik atau quasi politik yang paling awal ditubuhkan . Organisasi ini diharapkan menjadi faktor utama perpaduan orang-orang Melayu Melaka. Dalam majlis penubuhan itu, nyata sekali kecenderungan pemimpin-pemimpin KMS untuk sama-sama membela nasib orang-orang Melayu Melaka. Ramai pegawai-pegawai KMS turut hadir. Mereka yang datang termasuk Tuan Hj Embok Sulok, Daud Md.Shah, Yusuf Ishak, Haji Abbas dan Dato Muhammad Ghazali. Manakala bilangan orang-orang Melayu Melaka yang hadir dalam majlis itu hampir 250 orang. Dewan Syarikat Guru-Guru Melayu Melaka itu dikatakan penuh sesak dengan orang-orang Melayu.
Mereka yang hadir termasuk mereka yang berpendidikan Melayu, Arab-Agama dan Inggeris. Boleh dikatakan semua demang-demang, penghulu-penghulu , sidang-sidang imam-imam dari seluruh Melaka hadir. Kehadiran pegawai-pegawai adat dan syarak serta lain-lain golongan pemimpin Melayu memberikan satu petanda baik dalam perjuangan orang-orang Melayu Melaka.
Ucapan dari Pemimpin Melayu Melaka dan Pegawai-pegawai dari Kesatuan Melayu Singapura serta dialog antara orang-orang Melayu Melaka dengan pemimpin-pemimpin Melayu Singapura akhirnya memberikan keyakinan bahawa persatuan yang hendak ditubuhkan itu akan memberikan mereka harapan.
Akhirnya Kesatuan Melayu Melaka (KMM) ditubuhkan pada hari 26.9.1937 Jawatankuasa pertama terdiri dari:
Yang Di Pertua
Muhammad Hj Abd Rahman JP,CH
( Berpendidikan Inggeris dan Melayu. Ahli perniagaan yang
berjaya. Hartawan dan dermawan. Banyak mebuat kerja-
kerja kebajikan. Kerna jasanya yang banyak beliau
dikurniakan pingat J.P dan C.H.)
Naib Yang Dipertua (5 orang)
Demang Mohd Dali Muhammad
(Berpendidikan Melayu. Menjadi Demang kawasan Bukit
Baru, Melaka)
Demang Hj Abd Ghani Abd Manan
(Berpendidikan Melayu dan Inggeris. Demang bagi kawasan
Bukir Cina, Bacang dan Pengkalan Rama, Tinggal di Kg Jawa
Demang Hj Jaafar Awang
(Demang berpendidikan Melayu)
Abd Jalil Othman
(Pen. Nazir Sekolah Berpendidikan Inggeris dan Melayu)
Othman Kering
(Datuk Naning, berpendidikan Melayu dan Inggeris)
Setiausaha(2 orang)
Hashim Bin Hj Abd Ghani
(Berpendidikan Inggeris dan Melayu. Berkhidmat di Pejabat
Tanah Melaka dan Juru Bahasa di Mahkamah Melaka)
Ghani Bin Muhammad
(Pendidikan Inggeris, Pembantu Hospita lberasal dari Kesang
Jasin)
Bendahari
i Hj Abd Ghani Bin Baba
(Berpendidikan Melayu danInggeris . Menjadi demang di
Mukim Padang Temu, Melaka)
Ahli JawatanKuasa (14 orang)
Othman Md Amin (Guru SITC, Tinggal di Ujung pasir)

Penghulu Husin Md Aji
(Berpendidkan Melayu.. Penghulu Bukit Katil, Melaka
Hj Abd Hamid Hassan

Hj Bit Bin Hj Abu Bakar
Berpendidikan Melayu. Penghulu di Mukim Semabok)

Daud Manaf
(Guru SITC dan tinggal di Padang Sebang, Melaka)

Iman Hj Abd Ghani Mohd Arif

Demang Md Shukur Tinggin
(Berpendidikan Melayu. Jadi Penghulu di Bkt Lintang, Air Molek, Melaka)

Penghulu Muhammad Mohd Zin
(Berpendidikan Melayu dan Inggeris. Penghulu di Jasin)

Hj Mokhti Hj Abd Hamid
(Berpendidkan Melayu dan Agama. Kadhi di Jasin dan tinggal di Merlimau, Melaka.

Penghulu Baba Bin Salleh
(Berpendidikan Melayu . Penghulu di Peringgit,Melaka.

Hj Md Nor Hj Md Amin
(Pendidikan Melayu dan Inggeris. Nazir sekolah-sekolah Melayu Melaka,
Tinggal di Bukit Katil, Melaka.)

Salleh Bin Abd Hamid
(Berlulusan Melayu. Peniaga berasal dari Pulau Sebang, Tampin, Melaka.
Penghulu Mat Bin Salim
(Berpendidikan Melayu, Penghulu di Sebatu, Sg Rambai, Melaka.)
Walaupun Berpendidikan Melayu tetapi kebanyakan Demang-Demang dan
Penghulu-Penghulu boleh berinteraksi dalam bahasa Inggeris

Seramai 23 orang Melayu Melaka yang dilantik terdiri dari elit-elit Melayu yang berpendidikan Melayu, Inggeris dan Arab(Agama). Sebahagian besar daripada mereka berpendidikan Melayu dan boleh menguasai Bahasa Inggeris, walaupun mereka tidak menamatkan pesekolahan Inggeris mereka. Orang-orang Melayu Melaka berharap Kesatuan Melayu Melaka dapat membuat seperti Kesatuan Melayu Singapura yang telah banyak berjasa membantu orang-orang Melayu Singapura, malah turut berusaha membantu orang-orang Melayu di Melaka dan di Pulau Pinang yang terhimpit akibat dari proses urbanisasi yang hebat. Mereka tahu orang-orang Inggeris dan bangsa-bangsa asing tidak akan membantu atau menyelematkan mereka dari kesempitan hidup. Oleh itu mereka bergatung penuh pada KMM bagi menyelamatkan mereka.
Hingga menjelang Perang Dunia II , tidak ada apa-apa keistimewaan yang diperolehi oleh orang-orang Melayu Melaka . Tidak terdapat seorang Melayu pun duduk dalam Majlis Mesyuarat Negeri-Negeri Selat, Majlis Mesyuarat Perbandaran Melaka atau Mesyuarat Luarbandar Melaka.

Politik Awal Melayu Melaka - Kesatuan Melayu Melaka 3

2.4 Diskriminasi Sosial
Kesatuan Melayu Melaka – Post Ketiga)
Diskriminasi sosial wujud di Melaka adalah sangat hebat. Orang-orang Melayu sentiasa dipandang rendah oleh bangsa-bangsa asing. Masyarakat Bandar khasnya menganggap orang-orang Melayu sebagai golongan yang paling ‘inferior’ . Dalam satu majlis yang dihadiri oleh bebagai-bagai kaum orang Melayulah yang dianggap taraf yang paling rendah dan duduk mereka yang paling jauh atau paling belakang. Orang-orang Islam dan berketurunan Arab dan India juga menganggap orang Melayu sebagai ‘low class’ atau ‘third class society’ . Dalam majlis jamuan mithalnya, orang-orang Melayu biasanya ditempatkan di hujung-hujung balai atau jika tidak mencukupi tempat orang Melayulah yang terpaksa berdiri.
Sifar beza membeza di kalangan orang-orang Islam sendiri telah mendatangkan kemarahan orang-orang Melayu. Dalam tahun-tahun 1930an soal darah keturunan Keling (DKK) dan darah keturunan Arab (DKA) amat hangat sekali dibincangkan. Faktor ini juga menjadikan orang-orang Melayu jati di Singapura menubuhkan KMS. Akhbar-akhbar dan majallah-majallah yang dipimpin oleh orang-orang Melayu banyak sekali melancarkan ‘perang’ Anti-DKK dan Anti-DKA. Tekanan sosial terhadap kaum Melayu bagitu hebat. Jadi tidak hairanlah jika terdapat ramai elit-elit Melayu bangun untuk menyelamatkan bangsa mereka.
Majority daripada pemimpin-pemimpin yang dilantik terdiri dari pegawai-pegawai kerajaan . Mereka adalah golongan yang sentiasa terikat dengan “General Order” . Sudah pasti segala gerak geri dan tindakan mereka berpandukan pada lunas-lunas pelembagaan. Ramai di antara mereka yang berpendidikan Inggeris sudah diorientasikan dengan nilai-nilai Inggeris dan sentiasa ‘menurut perintah, dan tidak tahu melawan. Akibat dari itu hingga Perang Dunia II tuntutan mereka tidak pernah berjaya.
Berbeza dengan KMS, En Yunos Abdullah dan beberapa orang rakan Melayunya ada di dalam Majlis Mesyuarat Negeri-Negeri Selat bagi menyuarakan nasib orang-orang Melayu Singapura. Salah satu kesannya yang paling berjaya ialah mendapatkan tanah di “Kampung Melayu “bagi orang-orang Melayu apabila kerajaan Inggeris melaksanakan projek Lapangan Terbang di Kallang.
Malangnya KMM tidak pernah berjaya dalam tuntutan mereka. Memorandom mereka biasanya ditolak bagitu sahaja oleh Inggeris. Perjuangan Kesatuan Melayu Melaka digambarkan,
Dalam lapangan siasah pula, orang-orang Melayu Singapura telah menubuhkan Kesatuan Melayu dengan menpunyai dua cawangan di Melaka dan Pulau Pinang. Tetapi pergerakan siasah pada waktu itu tidaklah bagitu kencang sebab politik pada masa itu telah dimomok-momokan oleh kerajaan penjajah “.
Salah satu perjuangan kosong Kesatuan Melayu Melaka dapat dilihat dalam Persidangan Majlis Negeri-Negeri Selat pada 26 dan 27.1.1940. Dalam Persidangan itu telah mendesak kerajaan Inggeris menyediakan sekolah-sekolah pertukangan dalam bahasa Melayu dan juga mendesak kerajaan menyediakan biasiswa untuk anak-anak Melayu. Sesungguhnya usul-usul itu telah dipanjangkan kepada pihak Inggeris tetapi malangnya tidak ada satu kesan pun yang efektif. Ini menunjukkan sikap ‘non-responsive’ Inggeris terhadap Kesatuan Melayu Melaka.

Sunday, 7 October 2012

Sejarah Awal Melaka. - KONSEP MELAKA

Sebelum saya meemperkatakan tentang Sejarah MELAKA, ingin saya menarik perhatian peminat sejarah dan setiap individu tentang MELAKA.  Apabila dikatakan sejarah Melaka pada zaman kesultanan dahulu janganlan kita beranggapan bahawa MELAKA yang  ada sekarang.  Bukan Melaka yang kecil berjiran dengan Negeri Sembilan dan Johor ,. Melaka adalak hak bangsa Melayu yang sempadannya meliputi seluruh Semanjung Tanah Melayu hingga ke Selatan Thailand. Lihat gambaran seperti yang terdapat dalam peta lama di bawah.




Peta menunjukkkan perkataan "MALACCA" melintasi seluruh Semanjung Tanah Melayu. Orang-orang luar juga menganggap Melaka meliputi seluruh semenang Tanah Melayu.


 Apabila dikatakankan pelabuhan Melaka bukankan kawasan perairan di muara sungai Melaka. Pelabuhan Melaka meliputi  kawasan Tangjung Tuan hingga ke Batu Pahat
Sebab itu seorang pencatat Portugis mengatakan

"setiap kali kapal belabuh di pelabuhan Melaka terdapat lebih kurang 2 000 buah kapal besar dan kecil"
Gambarkan betapa luasnya perairan pelabuhan yang diperlukan bagi menampung kawasan pakir kapal besar dan kecil dari seluruh dunia perdagangan.


             Gambaran menunjukkan  sebahagian kapal yang berlabuh di perlabuan Melaka


Sejarah Melaka adalah hak kita semua dan sejarah bangsa yang harus kita sama-sama pertanggungjawabkan.  Kita sama-sama berbangga dengan kegembilangan sejarah kegembilan kerjajaan empira Melayu lama itu. Janganlah meletakkan pada orang-orang Melaka sahaja. Tradisi Melaka zaman kesultanan adalah hak bersama rakyat Malaysia.





Persoalan mengenain pemindakan Makam Sultan Mahmud Dyah dari Pekan Tua Sumatera ke Melaka

Saya ingin merujuk pada satu peristiwa "apabila Persatuan Sejarah Melaka ingin memindahkan kembali Nisan/Makan  Sultan Mahmud Syah, dari Pekan Tuan, Kampar, Siak, Sumatera ke Melaka banyak persatuan sejarah lain-lain negeri meletakkan kos dan urusan perpindahan makam itu ditanggung oleh Persatuan Sejarh Melaka atas sebab makam itu akan ditempatkan di Melaka. Oleh kerana kosnya sangat tinggi dan bebanan itu diletakkan kepada Persatuan Sejarh Melaka, makan cadangan itu tergendala"   Sebenarnya setiap Persatuan sejarah di Negara ini harus memikirkan dengan seriusnya tentang hajat yang berkaitan dengan sultan kita bersama itu.

Dalam hal ini apabila diperkatakan tentang Serah Melaka zaman kesultanan Melaka pemikiran kita atau paradigma kita harus diluaskan dan tidak terikat pada keluasan Melaka pada hari ini.