Pages

Sunday 7 October 2012

Sejarah Awal Melaka. - KONSEP MELAKA

Sebelum saya meemperkatakan tentang Sejarah MELAKA, ingin saya menarik perhatian peminat sejarah dan setiap individu tentang MELAKA.  Apabila dikatakan sejarah Melaka pada zaman kesultanan dahulu janganlan kita beranggapan bahawa MELAKA yang  ada sekarang.  Bukan Melaka yang kecil berjiran dengan Negeri Sembilan dan Johor ,. Melaka adalak hak bangsa Melayu yang sempadannya meliputi seluruh Semanjung Tanah Melayu hingga ke Selatan Thailand. Lihat gambaran seperti yang terdapat dalam peta lama di bawah.




Peta menunjukkkan perkataan "MALACCA" melintasi seluruh Semanjung Tanah Melayu. Orang-orang luar juga menganggap Melaka meliputi seluruh semenang Tanah Melayu.


 Apabila dikatakankan pelabuhan Melaka bukankan kawasan perairan di muara sungai Melaka. Pelabuhan Melaka meliputi  kawasan Tangjung Tuan hingga ke Batu Pahat
Sebab itu seorang pencatat Portugis mengatakan

"setiap kali kapal belabuh di pelabuhan Melaka terdapat lebih kurang 2 000 buah kapal besar dan kecil"
Gambarkan betapa luasnya perairan pelabuhan yang diperlukan bagi menampung kawasan pakir kapal besar dan kecil dari seluruh dunia perdagangan.


             Gambaran menunjukkan  sebahagian kapal yang berlabuh di perlabuan Melaka


Sejarah Melaka adalah hak kita semua dan sejarah bangsa yang harus kita sama-sama pertanggungjawabkan.  Kita sama-sama berbangga dengan kegembilangan sejarah kegembilan kerjajaan empira Melayu lama itu. Janganlah meletakkan pada orang-orang Melaka sahaja. Tradisi Melaka zaman kesultanan adalah hak bersama rakyat Malaysia.





Persoalan mengenain pemindakan Makam Sultan Mahmud Dyah dari Pekan Tua Sumatera ke Melaka

Saya ingin merujuk pada satu peristiwa "apabila Persatuan Sejarah Melaka ingin memindahkan kembali Nisan/Makan  Sultan Mahmud Syah, dari Pekan Tuan, Kampar, Siak, Sumatera ke Melaka banyak persatuan sejarah lain-lain negeri meletakkan kos dan urusan perpindahan makam itu ditanggung oleh Persatuan Sejarh Melaka atas sebab makam itu akan ditempatkan di Melaka. Oleh kerana kosnya sangat tinggi dan bebanan itu diletakkan kepada Persatuan Sejarh Melaka, makan cadangan itu tergendala"   Sebenarnya setiap Persatuan sejarah di Negara ini harus memikirkan dengan seriusnya tentang hajat yang berkaitan dengan sultan kita bersama itu.

Dalam hal ini apabila diperkatakan tentang Serah Melaka zaman kesultanan Melaka pemikiran kita atau paradigma kita harus diluaskan dan tidak terikat pada keluasan Melaka pada hari ini.

No comments:

Post a Comment